Petak, Jul 27, 2007
Leteći tanjiri bi mogli da zamene postojeće avione

Izgleda da sve više i više ljudi postaju svesni tema koje se tiču okoline i pokušavaju da daju sve od sebe da bi pomogli planeti koja nas drži u životu. Neki ljudi pokušavaju da zamene konvencionalne izvore energije sa alternativnim, kao što su vetar ili solarna energija.
Čak i inženjeri avijacije traže alternative za cigaru sa krilima koju sad zovemo avion. Dugotrajne postavke letačkog inženjeringa bi mogle biti potisnute od strane običnog, ipak poznatog ali novog dizajna: letećih tanjira.
“Želim da se otarasim slike cilindričnog tela sa krilima,” rekla je Etnel Straatsma sa Delft univerziteta za Tehnologiju u Holandiji. To ne znači da ćemo videti vanzemaljce da lutaju okolo uskoro, već bi naša trenutna tehnologija mogla da skrene ka uvrnutim idejama, sa radikalnim novim dizajnima.
U Straatsma-inoj viziji, avion budućnosti bi mogao doći u divljim oblicima, uključujući više ili manje fantastične leteće tanjire koji su pohodili filmove, naučno fantastične romane i tabloide više od pola veka.
Straatsma predsedava skorije formiranom CleanEra projektu, koji teži da dizajnira “ avion koji je ultra prijatelj ekologije” koji oslobađa 50 procenata manje ugljen dioksida po putničkoj milji od trenutnih aviona. To ne govori mnogo, ali ilustracije dizajna opisuju tu novu letelicu kao leteći tanjir koji bi mogao smajiti zagađivače i buku u liniji sa preporukama iz Evropske Komisije za aeroprostor, ACARE.
Moderni avioni su izgleda dostigli kraj svoje evolucije, pošto više nema prostora za poboljšanje sadašnjeg dizajna. Čak ni najsmelije modifikacije dizajna ne bi mogle smanjiti emisije ugljenika i nivoe buke više od 10 do 15 procenata.
“Ove ideje ne mogu da se ravnaju sa 5 procentnim rastom koji (avionska) industrija nastavlja da ima svake godine,” rekao je Alexander de Haan, takođe iz Delft-a, ali koji nije uključen u CleanEra-u, koji je ispitivao moguće aplikacije poboljšanja.
Pošto vazdušni saobraćaj trenutno stvara 2 procenta globalne emisije ugljen dioksida što bi moglo da poraste do 5 procenata do 2050, nešto se sigurno mora uraditi povodom toga, objašnjava Andreas Hardeman iz industrijske grupe Međunarodne Asocijacije za vazdušni saobraćaj.
“Otkako je Boeing 707 prvi put poleteo 1957., avioni …su se veoma malo promenili od njihovog osnovnog izgleda,” rekao je Hardeman. “Ipak, zbog toga što je teško napraviti buduća poboljšanja u osnovnom dizajnu, ekonomski i pritisci zbog okoline znače da jača zahtev za radikalnom promenom.”
Izgleda da će ove radikalne promene uključiti kružnu letelicu, sličnu onima koje su navodno prevozile vanzemaljce.
